Z Čech až na Korfu

18.05.2022

Konečně dovolená. Nemusíme ani přemýšlet jestli poletíme k moři, nebo do hor do hotelu, nebo budeme sedět doma. To je přece jasné, motorka, stan a tři týdny volna. Směr Srbsko, Makedonie a cílem je Albánie. Už se nemůžeme dočkat, pro Helču je to první velká cesta na motorce na delší dobu. Balíme se jako obvykle a smějeme se tomu že je v podstatě jedno jestli člověk jede na víkend nebo na měsíc, věcí je pořád stejně, možná pár spodního prádla a nějaké tričko navíc do rezervy. Takže jako vždy, nastrojit Helmuta, obléct se, zamknout barák, auta a sedláme.

První  dny takové dovolené začínají již klasicky a úkol je jasný. Dojet dnes co nejdál, co dnes naženeme to si později můžeme užít na volnu. Takže vyrážíme směr Slovensko, Maďarsko až k Srbským hranicím. Cestou se zastavujeme jen na chutný oběd u Balatonu, krátkou procházku abychom si narovnali záda a ulevili našim pozadím a pokračujeme v cestě. Po krásných skoro 600 kilometrech vybalujeme stan na klidném místě u lesa a po zasloužené plzínce kterou si vezeme ještě z Čech uleháme do spacáku.

Srbsko

S ránem se pouštíme do Srbska a míříme stále k jihu kde nás čekají města jako Sombor, nebo hlavní město Srbska Bělehrad která jen letmo projíždíme a míříme do krásného kempu Kalinovec u jezera na rumunských hranicích. Pro příjemném přivítání opět rozbalujeme stan, což se stává naší rutinou a vychutnáváme si sprchu a po ní večeři za zvuku cikád.

A jedeme dál..... pojeďte s námi,

Balíme stan,jeden z dalších našich denních rituálů který nás provází celou cestou a vetšinou rán. Vracíme se na silnici která je , k našemu potěšení, samá zatáčka a tváří se jako motorkářský sen který vede ke krásnému hradu Golubac Fortress na břehu Dunaje kde se zastavujeme na delší prohlídku než  je pro nás obvyklé.  Další příjemné zatáčky nás vedou vysoko nad břehy této krásné řeky a dopřávají nám spoustu krásných výhledů.  Noc trávíme u vodopádů uprostřed přírody ve společnosti staršího Polského páru s karavem který nám ráno potvrzuje že byly 3 stupně nad nulou. S ránem nám zní v hlavě jediné slovo, Makedonie. To je dnešním cílem a pro nás oba, první, dosud nenavštívenou zemí.

Makedonie

Plníme cíl a kolem poledne přejíždíme hranice a s úsměvem na rtech tuto zemi bereme napříč do Mavrova národního parku a do cesty se nám k večeru připletl krásný hotýlek s velmí fajn obsluhou se kterou se rychle spřátelíme.

Po noci v hotelu, pokoji s vířivkou, pohodlné posteli a úžasným výhledem z okna na jezero se bohužel musíme sbalit a pokračovat. Po snídani se ještě v místním obchůdku dovybavujeme makedonským vínem v cestovním balení a tento krásný park cestou a místy i necestou opouštíme ,na Albánské hranice kam se moc těšíme.

Albánie

Konečně, stojíme za hranicemi u cedule s rychlostmi pro dané oblasti jako obce a dálnice a nemůžeme uvěřit že tu jsme už ze dvou důvodů. první je že jsme tu oba a ještě jsme se nikde nevysadili a druhý že nás sem dovezla motorka se svými 186 tisíci kilometry na tachometru. Plácneme si a pouštíme se do toho ať nás tam čeká cokoliv. Příštích dnech zjišťujeme že to je prostě nádhera.

Po pár kilometrech za hranicemi se zastavujeme v jednom ze dvou naplánovaných kempů a doporučení Od Pepy (fotr na tripu) opravdu nezklamalo. Po stanovém rituálu neodoláváme a pouštíme se do útrob místní vesničky kde nás, k našemu překvapení, čeká opravdu exkluzivní večeře v podobě čerstvé ryby připravené paní domácí kdesi na břehu jezera. Pár doušků domácí limonády přijde opravdu k chuti a po ní už se loučíme a vracíme se do kempu připraveni k poklidnému přenocování.

Je ráno, je ráno, nohama stíráš.... ne ne to je jiná písnička, my nasedáme po sbalení zpět do sedla našeho věrného a spolehlivého stroje a vstříc dalšímu krásnému dnu plnému výhledů,náklonů a pohody. A samozřejmě tepla, to se pohybuje kolem 40 stupňů a nás vůbec nešetří. Ale užíváme si každý kilometr který ukrajujeme z klikaté silnice vedoucí Albánskými horami podél průzračné řeky Vjose, kterou později využíváme k příjemnému ochlazení. Zde také zkoušíme náš stroj v písku což s jeho váhou není vůbec žádná sranda ale daří se a drží se. Ubytování nacházíme o pár kilometrů dále v rodinném penzionku s restaurací v patře což naprosto splňuje naše požadavky.

Dalším dnem se silnice nerovná,takže si můžeme stále užívat den plný náklonů což nás baví. Blížíme se k jihu Albánie kde jsme plánovali cíl naší cesty, ale víme že máme ještě pár dní navíc díky pohodové a klidné cestě bez problémů takže se u oběda rozhodujeme že se mrkneme do Řecka, konkrétně na ostrov Korfu. Během oběda rezervujeme lístky na trajekt a v mapě se poohlížíme po kempu na ostrově. jde to snadno, jsme tam mimo sezónu takže na loď se v klidu nalodíme zhruba hodinku po obědě a za dalších čtyřicet  minut už brázdíme silnice řeckého ostrova směr kemp.

Korfu

Celý den trávíme procházkami a koupáním v neuvěřitelných zátokách a zákoutích pobřeží což si opravdu užíváme. K večeru se vracíme do kempu a pomalu balíme věci aby nám neujela loď zpět na pevninu.

S večerem překračujeme hranice z Řecka zpět do Albánie a koukáme po místě na spaní. Na benzince nám chlapík doporučuje kemp který je netypický jak svou velikostí tak místem pro stany které se nachází na střeše společenské místnosti. Noc nepatřila zrovna k nejklidnějším díky opeřenému osazenstvu kempu, které zjevně v noci nechodí spát jak jsme na to zvyklý v našich krajích. Uvědomujeme si že už nás čeká cesta jen na sever a v podstatě už se jen vracíme i když ještě máme pár bodů cestou které chceme navštívit.  Mezi jedno z těchto míst patří Panorama Llogara na které vede typická horská silnička plná zatáček a míst s výhledem na moře. U toho s radostí zastavujeme na ochlazení po sjetí do údolí. Teploty se stále drží kolem 40 stupňů celsia

Zbytek dne už jen věnujeme odpočinku u bazénu a moře. Večeře s vínem nesmí samozřejmě chybět a opravdu nás velmi příjemně překvapuje. Helča pořád nemůže uvěřit že tu vůbec je. Prostě to nemá chybu a po večeři koukáme co je tu kolem k vidění a kam se podíváme druhý den. Samozřejmostí je tzv. zátoka zamilovaných a vůbec celé severní pobřeží ostrova čemuž neodoláme a druhý den ráno velmi nalehko (kraťasy a tílko v řeckém stylu) vyrážíme za těmito krásami.

Nejexkluzivnější noc z celé cesty zažíváme v kempu Pa Emer beach který naprosto předčil naše očekávání jak cenou, klidem tak výbornou večeří a samozřejmě vínem. Naprosto neuvěřitelné místo s úžasně umístěnou restaurací s příchodem po dřevěném molu.

Nechce se nám odtud ale nedá se nic dělat. Takže dalším průjezdným bodem je město Kotor kde si dáváme výbornou snídani a nasedáme na přívoz. "Jak se jmenuje to město támhle na pobřeží", mi zaznělo v interkomu a hned přišla další informace že se tam určitě natáčela série Game of Thrones. Tak jen stroze odpovídám že to je Dubrovník což značí že jsme již v Chorvatsku. Procházka a návštěva města mě nemine jak mi bylo vysvětleno. Ale mají tam výbornou zmrzlinu. Pobřežní pevnost rozhodně stojí za návštěvu a její zviditelnění zmíněným seriálem je z hlediska turismu ku prospěchu.

Chorvatsko je nám již známe takže více zážitků tu neočekáváme, ale přeci jen ještě zmíním poslední noc u Plitvických jezer v ,na nás, velmi luxusním kempu. Bouřka v noci nás přesvědčuje že tu opravdu umí udeřit silou která u nás není běžná. Celý den trávíme na dálnici v dešti a už to jen pálíme směrem k domovu. Po dlouhé době překonáváme hranici 550km za den a poslední noc trávíme poblíž Hustopečí a jediné na co se opravdu těšíme je česká svíčková s knedlíkem která v nás mizí takovou rychlostí že přemýšlíme jestli jsme ji vůbec měli na talíři.

Jsme doma, cesta je námi a my jsme plni zážitků a myšlenek jestli se nám to všechno jen nezdálo. Za 14 dní jsme projeli 10 zemí a najeli kolem 4100km. Hlavním cílem byla Albánie, kam máme v úmyslu se ještě vrátit. Je to země která rozhodně stojí za návštěvu. Spíše doporučujeme se vydat na jih který není tak dotčen turismem a narazíte zde na krásné hory, průzračné moře a moc přátelské lidi.